Viime torstaina meillä Firmalla avoimet ovet ja saimme lahjaksi ison Käpykakun.

Käpykakku kuuluu siihen äklötyspiiriin, joita minun silloin tällöin tekee mieli, kuitenkin noin kerran vuodessa ainoastaan. Homma hoituu kun ostan pienen Kuiron Käpyleivoksen ja ahmin sen puolessa minuutissa alas. Olen tuijotellut töissä tuota kakkua, jonka pistin pakkaseen, koska meillä on ollut niin paljon muuta tarjottavaa, että se jouti säästöön.

Tänään jouduin käymään useasti pakkasen puolella ja näin sen kakun. Ajatuksissani olin myös sijoittanut sen huomiselle yöretkelle iltaherkuksi.Voin kertoa, että tunnen suussani tälläkin hetkellä tuon kirotun ruskean herkun maun. Maku- ja hajuaistini ovat hyvin tarkkoja. Pystyn palauttamaan helposti makuja ja hajuja lapsuudestani ja myöskin niihin liittyviä tunnetiloja. Esim. Helenan herkku oli aikanaan Kuiron perunaleivos, en lapsena kyennyt ymmärtämään miten joku voi pitää tuollaisesta vanhojen murujen makuisesta leivoksesta. Tiedän tarkalleen miltä maistui mamman valurautapannulla paistetut pikkuletut hillolla ja vaniljajäätelöllä. Muistan milta maistui home pullassa erään mummon luona, jota kävimme silloin tällöin tapaamassa. Homeen maku oksettaa minua edelleen, koska olin niin kohtelias, että söin homeisen pullan, vaikka yritin viime tinkaan siitä kieltäytyä.

Käpykakku assosiaationa loi niin kovan hiilarikaipuun, että lopulta keksin mennä kaupasta ostamaan puikon tummalla suklaalla päällystettyä jäätelöä, 25g hiilaria puikossa ja se oli liian paljon. Elimistöni suorastaan tärisee ja olen syöttänyt Äijölle pannukakun hilloineen kaapista ja söin puolet toisesta jätskipuikosta. Äijö on nyt vähän hämillään miksi pitää syödä hänen huomiset kahviherkkunsa nyt. En vaan kestä ajatusta, että jääkaapissa on yhtään hiilaria. Mieleni tekisi nimittäin imeä ja nuolla näkkileipää ja tehdä pastaa ja mättää sitä sanoin kuvaamaton määrä. Minun tekee mieli oikeaa coca-colaa, vaikken edes tykkää siitä.

Ja niin mitä tapahtui tuon puikon syönnin jälkeen, Nti Peräsmies on taas iskenyt...... Antisankaritar is back!!!